
Pytania i odpowiedzi
Sprawdzenie działania licznika
1
Czy odbiorca może żądać sprawdzenia prawidłowości działania licznika?
Zgodnie z § 50. 1. Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z 22 marca 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego (Dz. U. z 2023 r., poz. 819) , przedsiębiorstwo energetyczne na żądanie odbiorcy dokonuje sprawdzenia prawidłowości działania układu pomiarowo - rozliczeniowego, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia zgłoszenia żądania.
2
Czy odbiorca może żądać laboratoryjnego sprawdzenia prawidłowości działania licznika?
Zgodnie z § 43 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 4 maja 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego, przedsiębiorstwo energetyczne na żądanie odbiorcy dokonuje laboratoryjnego sprawdzenia prawidłowości działania układu pomiarowo - rozliczeniowego, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia zgłoszenia żądania.
3
Kto pokrywa koszty sprawdzenia prawidłowości działania licznika oraz badania laboratoryjnego?
Zgodnie z§ 50. 3 . Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z 22 marca 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego, Odbiorca, który nie jest właścicielem układu pomiarowo - rozliczeniowego, pokrywa koszty sprawdzenia prawidłowości działania tego układu oraz badania laboratoryjnego tylko w przypadku, gdy nie stwierdzono nieprawidłowości w działaniu elementów układu pomiarowo – rozliczeniowego.
4
Czy odbiorca może żądać wykonania dodatkowej ekspertyzy licznika?
Zgodnie z § 50. 4. oraz 5. Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z 22 marca 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego, Odbiorca w ciągu 30 dni od dnia otrzymania wyniku badania laboratoryjnego, może zlecić wykonanie dodatkowej ekspertyzy badanego uprzednio układu pomiarowo - rozliczeniowego, przy czym przedsiębiorstwo energetyczne ma obowiązek umożliwić przeprowadzenie takiej ekspertyzy. Koszt ekspertyzy ponosi odbiorca.
Bonifikaty z tytułu przerw w dostawie energii
1
Czy Odbiorca może domagać się bonifikaty od przedsiębiorstwa energetycznego za jednorazową przerwę w dostawie energii elektrycznej, która trwała przez 24 godziny z przyczyn uszkodzenia sieci elektroenergetycznej?
Parametry jakościowe energii elektrycznej i standardy jakościowe obsługi odbiorców oraz sposób załatwiania reklamacji określone zostały w rozdziale 10 Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z 22 marca 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego Z zapisów w/w rozdziału wynika, że dla podmiotów zaliczonych do grup przyłączeniowych IV i V, dopuszczalny czas trwania:
1) jednorazowej przerwy w dostarczaniu energii elektrycznej nie może przekroczyć w przypadku:
a) przerwy planowanej 16 godzin
b) przerwy nieplanowanej 24 godzin
2) przerw w ciągu roku, stanowiących sumę czasów trwania przerw jednorazowych długich i bardzo długich, w przypadku:
a) przerw planowanych 35 godzin
b) przerw nieplanowanych 48 godzin Tym samym Odbiorcy nie przysługuje bonifikata od przedsiębiorstwa energetycznego za jednorazową przerwę w dostawie energii elektrycznej z przyczyn uszkodzenia sieci elektroenergetycznej (przerwa nieplanowana),która trwała do 24 godzin. Jednocześnie należy pamiętać, że nie każde wstrzymanie dostaw energii następuje z winy przedsiębiorstwa energetycznego. W niektórych przypadkach odpowiedzialne za taki stan są instalacje elektryczne w budynku odbiorcy, za które przedsiębiorstwo energetyczne nie ponosi odpowiedzialności.
2
Czy i w jakiej wysokości odbiorca energii elektrycznej może uzyskać od zakładu energetycznego bonifikatę za przerwę w dostawie energii elektrycznej?
Zgodnie z Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 29 listopada 2022 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną za każdą niedostarczoną jednostkę energii elektrycznej odbiorcy końcowemu:
1. przyłączonemu do sieci o napięciu znamionowym nie wyższym niż 1 kV przysługuje bonifikata w wysokości dziesięciokrotności ceny energii elektrycznej, o której mowa w art. 23 ust. 2 pkt 18 lit. b ustawy, za okres, w którym wystąpiła przerwa w dostarczaniu tej energii;
2. przyłączonemu do sieci innych napięć niż te, o których mowa w pkt 1, przysługuje bonifikata w wysokości pięciokrotności ceny energii elektrycznej, o której mowa w art. 23 ust. 2 pkt 18 lit. b ustawy, za okres, w którym wystąpiła przerwa w dostarczaniu tej energii.
Ilość niedostarczonej energii elektrycznej w dniu, w którym miała miejsce przerwa w jej dostarczaniu, ustala się na podstawie poboru tej energii w odpowiednim dniu poprzedniego tygodnia, z uwzględnieniem czasu dopuszczalnych przerw określonych w umowie lub odrębnych przepisach.
Cena energii elektrycznej, o której mowa w art. 23 ust. 2 pkt 18 lit. b ustawy, jest to średnia cena sprzedaży energii elektrycznej na rynku konkurencyjnym ogłaszana corocznie przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.
Nielegalny pobór energii elektrycznej
1
Co to jest nielegalny pobór energii elektrycznej?
Zgodnie z Ustawą z dnia 10.04.1997 r. Prawo Energetyczne z późniejszymi zmianami nielegalne pobieranie energii elektrycznej to pobieranie energii elektrycznej:
- bez zawarcia umowy,
- z całkowitym albo częściowym pominięciem układu pomiarowo-rozliczeniowego,
- poprzez ingerencję w układ pomiarowo-rozliczeniowy mającą wpływ na zafałszowanie pomiarów dokonywanych przez ten układ (w tym oddziaływanie magnesem neodymowym).
2
Po czym można rozpoznać nielegalny pobór energii elektrycznej?
O nielegalnym pobieraniu energii elektrycznej może świadczyć m.in.:
- uszkodzenie lub brak plomb legalizacyjnych na liczniku,
- uszkodzenie lub brak plomb dostawcy na układzie pomiarowo-rozliczeniowym, zabezpieczeniu przedlicznikowym,
- wykonanie „wcinki” w instalację przedlicznikową,
- uszkodzenie lub manipulacja w liczniku np.: wgniecenie, zarysowania, otwory w obudowie licznika, rozbicie szybki, uszkodzenie uszczelki licznika, ingerencja czynnikami zewnętrznymi na mechanizm i ustrój pomiarowy licznika.
3
Kiedy może nastąpić wstrzymanie lub wznowienie dostarczania energii elektrycznej?
Przedsiębiorstwo energetyczne może wstrzymać dostarczanie energii elektrycznej, jeśli w wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono, że:
- instalacja stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia albo środowiska,
- nastąpiło nielegalne pobieranie energii elektrycznej.
Przedsiębiorstwo energetyczne jest zobowiązane do bezzwłocznego wznowienia dostarczania energii elektrycznej wstrzymanego z w/w powodów, jeżeli ustaną przyczyny uzasadniające wstrzymanie jej dostarczania.
4
Jak zgłosić kradzież energii elektrycznej?
Apelujemy do naszych Klientów o pomoc w likwidowaniu nielegalnego pobierania energii elektrycznej. Szkody ponoszone wskutek kradzieży energii elektrycznej dotyczą nas wszystkich, ponieważ wpływają na wysokość opłat ponoszonych przez nas przy korzystaniu z energii elektrycznej. Gwarantujemy anonimowość i podjęcie skutecznych działań, mających na celu likwidację zgłoszonego przypadku nielegalnego pobierania energii elektrycznej.
Informacje o nielegalnym pobieraniu energii elektrycznej można zgłaszać:
- wysyłając e-mail na adres: kontakt@operator.enea.pl,
- bezpośrednio we wszystkich Biur Obsługi Klienta na terenie działania
- telefonicznie - infolinia 061 850 40 00
Kodeks karny kwalifikuje nielegalny pobieranie energii elektrycznej jako przestępstwo ścigane z urzędu. Zgodnie z art.278 KK kradzież energii elektrycznej podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat.
5
Dlaczego nielegalny pobór energii jest niebezpieczny?
W wielu przypadkach kradzież energii elektrycznej wiąże się z uszkodzeniem instalacji w budynku. To może być częstą przyczyną pożarów, bądź porażenia prądem elektrycznym nie tylko osób nielegalnie pobierających energię elektryczną, lecz również osób mieszkających w sąsiedztwie.
6
Przeprowadzanie kontroli
- kontrolujący przeprowadzają kontrolę na podstawie imiennego upoważnienia i legitymacji.
- kontrolę przeprowadza się w dniach i godzinach pracy, obowiązujących u odbiorcy, w sposób nie zakłócający pracy.
- kontrolę w lokalu mieszkalnym przeprowadza się w godzinach od 7:00 do 20:00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych.
7
W jakich godzinach pracownicy przedsiębiorstwa energetycznego mogą dokonywać kontroli np. układów pomiarowo-rozliczeniowych energii elektrycznej?
Zgodnie z art. 6b ust. 1 p.1 ustawy Prawo energetyczne przedsiębiorstwo energetyczne może wstrzymać dostarczanie energii elektrycznej, jeśli w wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono, że nastąpił nielegalny pobór energii elektrycznej.
Ponadto przedsiębiorstwo energetyczne wstrzymuje dostarczanie energii elektrycznej jeżeli w wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono, że instalacja znajdująca się u odbiorcy stwarza bezpośrednie zagrożenie życia, zdrowia albo środowiska (art.6b ust.4 ustawy Prawo energetyczne.).
Za nielegalne pobieranie energii należy uznać pobieranie energii bez zawarcia umowy, z całkowitym albo częściowym pominięciem układu pomiarowo - rozliczeniowego lub poprzez ingerencję w ten układ mającą wpływ na zafałszowanie pomiarów dokonywanych przez układ pomiarowo - rozliczeniowy (art. 3 pkt 18 ustawy - Prawo energetyczne).
Zgodnie z art. 278 § 1 i 5 Kodeksu Karnego, kradzież energii elektrycznej traktowana jest jako przestępstwo przeciwko mieniu, które zagrożone jest karą pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. W wypadku mniejszej wagi, sprawca podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku (z art. 278 § 3 Kodeksu Karnego).
Zasady rozliczeń
1
W jakich godzinach obowiązuje strefa nocna (tańsza) dla grup taryfowych G12 i G12p?
Zgodnie z . § 49. Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z 22 marca 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego przedsiębiorstwo energetyczne w zakresie standardów jakościowych obsługi odbiorców nieodpłatnie udziela informacji w sprawie zasad rozliczeń oraz aktualnych taryf, a także rozpatruje wnioski lub reklamacje odbiorcy w sprawie rozliczeń i udziela odpowiedzi, nie później niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku lub zgłoszenia reklamacji, chyba że w umowie zawartej między stronami określono inny termin.
2
Czy i w jakiej wysokości odbiorca energii elektrycznej może uzyskać od zakładu energetycznego bonifikatę za przerwę w dostawie energii elektrycznej?
Zgodnie z Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 29 listopada 2022 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną za każdą niedostarczoną jednostkę energii elektrycznej odbiorcy końcowemu:
- przyłączonemu do sieci o napięciu znamionowym nie wyższym niż 1 kV przysługuje bonifikata w wysokości dziesięciokrotności ceny energii elektrycznej, o której mowa w art. 23 ust. 2 pkt 18 lit. b ustawy, za okres, w którym wystąpiła przerwa w dostarczaniu tej energii;
- przyłączonemu do sieci innych napięć niż te, o których mowa w pkt 1, przysługuje bonifikata w wysokości pięciokrotności ceny energii elektrycznej, o której mowa w art. 23 ust. 2 pkt 18 lit. b ustawy, za okres, w którym wystąpiła przerwa w dostarczaniu tej energii.
Ilość niedostarczonej energii elektrycznej w dniu, w którym miała miejsce przerwa w jej dostarczaniu, ustala się na podstawie poboru tej energii w odpowiednim dniu poprzedniego tygodnia, z uwzględnieniem czasu dopuszczalnych przerw określonych w umowie lub odrębnych przepisach.
Cena energii elektrycznej, o której mowa w art. 23 ust. 2 pkt 18 lit. b ustawy, jest to średnia cena sprzedaży energii elektrycznej na rynku konkurencyjnym ogłaszana corocznie przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.
3
W jakich przypadkach przedsiębiorstwo energetyczne może zainstalować przedpłatowy licznik energii elektrycznej?
Zgodnie z art. 6a ustawy - Prawo energetyczne przedsiębiorstwo energetyczne może zainstalować przedpłatowy układ pomiarowo-rozliczeniowy, jeżeli odbiorca:
- co najmniej dwukrotnie w ciągu kolejnych 12 miesięcy zwlekał z zapłatą za pobraną energię elektryczną albo za świadczone usługi związane z dostarczaniem energii elektrycznej przez okres co najmniej jednego miesiąca;
- nie ma tytułu prawnego do nieruchomości, obiektu lub lokalu, do którego jest dostarczana energia elektryczna;
- użytkuje nieruchomości, obiekt lub lokal w sposób uniemożliwiający cykliczne sprawdzanie stanu układu pomiarowo-rozliczeniowego.
Koszty zainstalowania przedpłatowego układu pomiarowo-rozliczeniowego ponosi przedsiębiorstwo energetyczne.
Przedsiębiorstwo energetyczne jest zobowiązane zainstalować przedpłatowy układ pomiarowo-rozliczeniowy na swój koszt, jeżeli z wnioskiem o niego wystąpi Odbiorca wrażliwy energii elektrycznej. Odbiorca wrażliwy to osoba, której przyznano dodatek mieszkaniowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1335), która jest stroną umowy kompleksowej lub umowy sprzedaży energii elektrycznej zawartej z przedsiębiorstwem energetycznym i zamieszkuje w miejscu dostarczania energii elektrycznej.
4
Kto pokrywa koszty odłączenia napięcia i zdjęcia przyłącza z budynku mieszkalnego odbiorcy w celu wykonania prac budowlanych?
Zgodnie z § 49. Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z 22 marca 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego przedsiębiorstwo energetyczne jest obowiązane do odpłatnego podjęcia stosownych czynności w sieci, w celu umożliwienia bezpiecznego wykonania przez odbiorcę lub inny podmiot prac w obszarze oddziaływania tej sieci. Tym samym, mając powyższe na uwadze, koszty odłączenia napięcia i zdjęcia przyłącza z własnego budynku mieszkalnego pokrywa odbiorca.